Hierarhijas aizēno cilvēku
Cilvēki nāk no dažādām vidēm, mums ir atšķirīgas spējas un pieredzes. Taču
tas nav iemesls, lai kādam no mums tiktu veltīts mazāk cieņas. Bet kamēr
mūsu attieksmi pret citiem nosaka viņu pozīcija kādā no sabiedrības veidotajām
hierarhijām, mēs nespējam ar vienlīdz lielu cieņu attiekties pret ikvienu.
It kā cieņa būtu resurss, kas varētu izbeigties. It kā mūsu sveicienu, acu
skatienu un uzmanību būtu pelnījuši tikai cilvēki, kuri ir varas pozīcijās.
Bērni pārņem pieaugušo uzskatus un uzvedību. Tas, kā bērni veido attiecības
savā starpā, ir kā mikro modelis pieaugušo dzīvei – tas, kas notiek klasēs,
nometnēs un pagalmos ir cieši saistīts ar to, kādas vērtības īsteno pieaugušie.
Tāpēc, raugoties uz notikumiem skolās, mēs raugāmies paši uz sevi.
Izpētīts, ka vardarbība bērnu vidū ir izplatītāka, ja pastāv hierarhijas ar
fiksētām lomām, piemēram, klasē ir izteikti līderi, kuri būtībā valda pār
citiem. Vai arī – ir bērni, ar kuriem pārējie nerunā nemaz, ir bērni, kuri
ir izteikti populāri, ir bērni, kuri vienmēr uzmanību gan no pieagušajiem,
gan vienaudžiem iegūst ar negatīvu uzvedību. Ja bērnam, kurš ieņem “sliktā
bērna” lomu nedod iespējas to mainīt, viņš vai viņa notic, ka tiešām ir slikts.
Un ka nekas labs no viņa sanākt nevar.
Veidi, kādos pieaugušie nostiprina hierarhijas:
→
Publiski sodi – bērna izdzīšana no klases, visiem to redzot, sarkastiskas
piezīmes, kliegšana uz bērnu ātri vien signalizē pārējam klases kolektīvam,
ka tā drīkst darīt. It īpaši, ja tie ir konkrēti bērni, pret kuriem pedagogs
vērš savus iebildumus. Pārējie ātri iemācās, ka šie bērni nav pelnījuši palīdzību,
cieņu, uzmanību.
→
Vadības atdošana līderiem – ir vieglāk, ja bērni paši tiek galā ar savām
attiecībām. Tomēr grupās, kurās pastāv hierarhijas, vadību vienmēr uzņemas
vieni un tie paši bērni. Dažiem tas nozīmē, ka visu skolas laiku viņiem nav
bijis iespējas realizēt savu potenciālu klases kolektīvā, iesaistīties, piedalīties
ar idejām un talantiem.
→
Komentāri par cilvēku dzīves izvēlēm vai profesijām – cik bieži bērnībā
mūs biedēja, ka, ja vien nemācīsimies, kļūsim par sētniekiem! Tomēr tā mēs
noniecinām cilvēkus, kuri ar centību dara ļoti svarīgu darbu. Apkopēji, sētnieki,
atkritumu izvedēji ir cilvēki, kuri rūpējas par mūsu dzīves vidi. Viņi dara
darbus, bez kuriem nebūtu iespējami citi darbi – skolotāji nevarētu mācīt
netīrā klasē, ārsti nevarētu operēt telpā, kurā krājas atkritumi.
Kā mācīt bērniem, ka cilvēka vērtība nav atkarīga no ieņemtās pozīcijas hierarhijā?
►
Nesalīdzināt, bet uzslavēt par centību. Par mērķi izvirzīt nevis līdzināšanos kādam citam, bet gan sava spēju potenciāla
sasniegšanu. Ja vēlaties sekot līdzi bērna progresam, ieviesiet progresa
tabuliņu, pierakstiet vai uzzīmējiet, kā bērna spējas un prasmes pamazām
progresē.
►
Veicināt sadarbību, nevis sacensību. Spēlēt
spēles, kurās nav uzvarētāja. Kopīgi veidot lielformāta gleznu, kolāžu vai
grafiti.
►
Mācīt bērnus draudzēties. Nereti cīņa
par varu un tai sekojošā vardarbība ir veids, kā bērni iemacās komunicēt,
ja trūkst sociālo prasmju. Mazākiem bērniem noderēs mūsu spēle “Mācīties. Draudzēties. Spēlēties”, skolas vecuma bērniem
noderēs “Dusmu kontroles spēle”,
kura palīdz ne tikai strādāt ar dusmām, bet arī apgūt saskarsmes prasmes.
Abas spēles var aplūkot un iegādāties šeit.
►
Dot vārdu ikvienam – par to jau esam
rakstījuši iepriekš. Diemžēl daudzi no mums savus skolas gadus pavadījuši
klusumā. Iespēja izteikties ir viena no lielākajām privilēģijām, par to cīnās
ne tikai bērnu, bet arī pieaugušo kolektīvos. Ir svarīgi pārliecināties,
ka grupā katram bērnam ir iespēja izteikties un būt sadzirdētam. Vairāk lasiet
šeit.
►
Atcerieties par trešo tēva dēlu – daudzviet
tautas folklorā uzsvērts, ka tie, kuriem ir vismazāk varas, ir spējīgi uz
drosmīgu un empātisku rīcību. Protams, tas nenozīmē, ka mēs drīkstam pieprasīt
no cilvēka, kurš ilgstoši bijis upura lomā, būt morāli nobriedušākam par
pārējiem, tomēr trešais tēva dēls mums atgādina par cieņu, kuru pelnījis
ikviens cilvēks neatkarīgi no ieņemtās lomas sabiedrībā. Tas nozīmē sasveicināties
ne tikai ar skolotāju, bet arī ar apkopēju, kura katru dienu rūpējas par
skolas tīrību.
Mūsu sabiedrība ir balsīta hierarhijās, un tas ļauj mums efektīvāk sadalīt
pienākumus un resursus, tomēr tas nav modelis, kas attiecināms uz cilvēka
cieņu. Tā ir neatkarīga no ieņemtās lomas. Svarīgi to atcerēties pašiem un
mācīt arī bērniem.