Ko darīt ar trokšņainu bērnu kolektīvu?
Bērni nereti sūdzas, ka pedagogi uz viņiem kliedz, bet pedagogi atkal sūdzas,
ka grupā ir tāds troksnis, ka nav iespējams parunāt klusām. Tam ir
daudz nopietnākas sekas nekā pirmajā acumirklī šķiet – tas var novest ne tikai
pie balss saišu pārpūles un dzirdes traucējumiem, bet arī mentālās veselības
problēmām. Un arī pie tā, ka pieaugušie sāk racionalizēt un pat attaisnot vardarbību
pret bērniem.
Un te veidojas daudzi paradoksi – vidē, kur notiek cīņa par kontroli, nereti
veidojas situācijas,
ka bērni neko nestāsta par notiekošo vardarbību, jo baidās (un reizēm viņiem
ir arī iestāstīts), ka ir to pelnījuši savas uzvedības dēļ.
Un ja jūs kā pedagogs pieķerat sevi kliedzam uz bērnudārza bērniem, ka viņi jūs novedīs līdz slimnīcai vai arī kapā (jā, ir pieredzēti arī šādi gadījumi), tad tas nozīmē, ka jūs jau degat ārā vai jums jau ir citas nopietnas problēmas.
Tad palīdz supervīzijas. Vairums pedagogu uzskata,
ka nedrīkst kļūdīties vai netikt ar visu paši galā, baidās, ka kāds uzskatīs,
ka viņi nespēju atrisināt situācijas, tādēļ bieži vien par saviem izaicinājumiem
nerunā. Daudzi pedagogi supervīzijas uzskata par nevajadzīgu darba pārraudzīšanu,
bet mūsu pieredze rāda, ka kvalitatīvi organizētas supervīzijas ļauj pedagogam
justies drošam un nejusties izolētam un sniedz daudzas idejas izejai no sarežģītām
situācijām.
Kā veidojas troksnis klasē vai grupiņā?
Pirmais iemesls ir pavisam banāls – jums ir iedalītas telpas ar briesmīgu, briesmīgu
akustiku. Es patiešām neapskaužu tos pedagogus, kuriem pašlaik stundas ir jāvada
sporta zālē vai gaiteņos. Ja skola nav parūpējusies par labiem akustiskajiem
paneļiem, griestiem vai vismaz kaut kur salikusi vingrošanas paklājus, lai
slāpētu atbalsis, galvassāpes, zaudēta balss ir mazākais, kas jūs var piemeklēt
dienas un nedēļas beigās. Ir telpas, kur nav mīkstu virsmu, un tajās pat runāšana
pusbalsī var izklausīties kā kliegšana. Tas ir darba vides risks, un ejiet
runāt ar skolas administrāciju, labi? Bērnudārzos viss ir vienkāršāk, jo tur
ir paklāji, aizkari, rotaļlietas un citas virsmas, kas kaut nedaudz absorbē
skaņu. Starp citu, tas ir viens no iemesliem, kāpēc tik bieži tautisko deju
skolotāji izskatās tik nešpetni – viņi vienkārši izdeg briesmīgā akustikā.
Kā bērni piedalās trokšņa veidošanā?
Ir bērni, kuriem ir paaugstināts dzirdes jutīgums
. Mēs redzam šos bērnus arī pēc tā, ka viņi parasti nēsā kapuces, austiņas,
pieprasa, lai citi apklustu (reizēm viņi to dara kliedzot), spiež ausis ciet
ar plaukstām, reizēm cenšas atrast kādu klusu stūri un sensorās pārslodzes gadījumā
palikt tur stundām ilgi. Reizēm viņi kliedz daudz un ilgi.
Ir bērni, kuriem ir vienkārši skaļa balss. Jūs
varbūt esat pamanījuši – ir tādi bērni, kuriem pēc tam, kad tu pasaki “runā, lūdzu,
klusāk”, viņi parunā kādu brīdi klusāk un atkal runā ļoti skaļi. Starp citu,
parasti, kad mēs sastopam šo bērnu vecākus, mēs arī pamanām, ka viņi nav nekādi
klusās balss īpašnieki… Šiem bērniem “runā, lūdzu, klusāk” nepalīdz,
jo viņu izpratne par to, kas ir klusa balss kardināli atšķiras no citu…
Ir bērni, kuri mīl taisīt troksni. Viņi
dauza priekšmetus, dauza durvis. Bieži vien viņi to dara, jo viņiem patīk,
kā skaņas vilnis atsitas pret viņu ādu. Jums noteikti ir bijis kāds kaimiņš,
kurš spēj mūziku klausīties tik skaļi, ka dreb logu rūtis ne tikai viņa dzīvoklī…
Ir bērni, kuri nesaprot noteikumus. Viņiem
neviens nav pateicis, ka tas ir pieklājīgi – pagaidīt, ka viens bērns runā,
un tad sākt runāt, ka nevajag bļaut pāri visai telpai, bet vajag pienākt cilvēkam
blakus. Turklāt, ja šiem bērniem jau ir izveidojies ieradums kliegt, nebūs
tā, ka pēc vienreizējas noteikumu izskaidrošanas viņi visi sāks runāt klusām.
Ir kolektīvi, kur noteikumi par klusumu jāatkārto atkal un atkal.
Ir pedagogi, kuri neapzināti (un reizēm arī apzināti) atbalsta
trokšņainas vides veidošanos. Kā? Ja bērni pamanīs, ka pedagogs uzklausa
ātrāk tos, kuri runā skaļāk; pirmos uzklausa tos, kuri nodarbību laikā pārtrauc
klusos runātājus, atbild viņiem ātrāk, arī pārējie bērni ar laiku pārstās runāt
klusām. Kautrīgie, kuri nesāks runāt skaļi, necīnīsies par savu vietu uzmanības
saulītē, kļūs vēl biklāki un kautrīgāki.
Ko darīt?
Troksnis klasē un grupiņā ir kontrolējams. Tikai patiešām jāatceras, ka būtiska
ir stabila, paredzama vide, skaidri noteikumi un konsekvences par to neievērošanu,
ka iemesli troksnim ir dažādi, un nedomāt, ka kādi bērni trokšņo speciāli,
lai izvestu jūs kā pedagogus.
Skaidrot, cik klusa balss ir klusa balss.
Mācīt visam kolektīvam, kā izklausās klusa balss, kā izklausās skaļa
balss. Te brīnišķīgs atbalsts būs mūsu Balss skaļuma plakāts. Starp citu, daudzviet tas sāk strādāt,
uzreiz pielikts pie sienas. Protams, ir vērts novadīt atsevišķu nodarbību par
to, kā izklausās kurš balss skaļums, izmēģināt runāt šajās balsīs. Tas palīdzēs
ne tikai ļoti skaļajiem bērniem, bet arī ļoti klusajiem bērniem.
Balss skaļuma atrunāšanai var palīdzēt arī dažādas aktivitātes ar metamo kauliņu no 0-5, kur nulle ir klusums, bet pieci – visskaļākā iespējamā balss, kuru
mēs lietojam, kad saucam palīgā. Metamo kauliņu
no 0 līdz 5 var arī lejupielādēt mūsu mājas lapā.
Atrunāt noteikumus un precīzus dialogus, ko darīt, ja
kādam bērnam ir par skaļu. Spēlējiet lomu spēles – sarakstiet ar bērniem
dažādus trokšņu veidus un izvēlaties situācijas un izspēlējiet tās improvizācijas
teātra formātā. Tas palīdzēs bērniem, kuriem ir maza pieredze problēmsituāciju
risināšanā, kuri nāk no vardarbīgām ģimenēm, kur problēmas tiek risinātas ar
spēku. Viņi vienkārši netic, ka kaut ko var atrisināt bez kliegšanas. Šāda
bērna ienākšana mierīgā kolektīvā ar laiku var nopietni mainīt grupas dinamiku,
jo bērni ātri iemācīsies, ka kliegt, sist ir vienkāršāk nekā lūgt. Te lielisks
palīgs pirmsskolā un pirmajās klasēs būs Mācīties. Draudzēties. Spēlēties spēle.
Izmēģiniet un vienojaties veselīgām metodēm klusumam. Rēķinieties, ka neviena pieeja nestrādās uz ilgu laiku, jo bērni adaptējas, meklē jaunas pieejas. Šīs metodes domātas nodarbības sākšanai, kad ir troksnis. Ja kāds bērns nespēj nostāvēt rindā, ja nevar paciesties, kad citi bērni pabeigs savus darbiņus, tur palīdzēs citas pieejas, par kurām arī uzrakstīsim vēlāk.
Šīs pieejas balstās uz pozitīvu spoguļošanu, tāpēc vienmēr uzslavējiet pirmos
bērnus, kuri jūs dzird, tas veidos pozitīvas uzvedības kultūru. Jums
uzslavas nav jāsaka ar vārdiem – tas var palielināt troksni, bet acu skatiens,
draudzīgs smaids, še pieci, parādīšana ar žestu “malacis!” parādīs, ka jūs
pamanāt arī pozitīvu, ne tikai negatīvu uzvedību.
Roku pacelšana. Ja pedagogs paceļ abas rokas, bērniem, kuri to redz, ir jāpatrauc runāt un trokšņot un arī jāpaceļ abas rokas. Tā pamazām visi apklust līdz beigās runā divi vai trīs bērni, un visi viņus klausās. Parasti tad sākas jautrība un arī saprot, ka jāceļ rokas. Līdzīga pieeja ir “Paceļ roku, kurš mani dzird”.
Plaukstu sasišana. Pedagogs pasaka “Kurš
mani dzird, sasit plaukstas trīs reizes”. Sasit plaukstas un apklust. Tie,
kuri to pamana, arī sasit plaukstas. Tā tas turpinās līdz visi klusē. To var
pārvērst rotaļā
“Tie, kuri mani dzird”. Tie, kuri mani dzird, pieliek rokas priekšā
acīm. Tie, kuri mani dzird, paceļ gaisā abas rokas utt.
Klusuma dziesma. Vienojaties par kādu dziesmu
vai ritmu. Tie, kuri jūs dzird, var pievienoties šai dziesmai, un tas ir signāls,
ka jāpārtrauc trokšņot. Brīnišķīgi strādā pirmsskolās.
Tāpat jūs varat plaukšķināt kādu ritmu
, un visa klase pievienojas. Tikai jārēķinās – ja klasē vai grupiņā
ir bērni, kuri viegli aizraujas, kuriem ir zema fleksibilitāte, viņus būs grūti
no šī ritma dabūt ārā. Tādā gadījumā ir nepieciešama kāda enerģijas samazināšanas
aktivitāte.
Maģiski strādā Kušssss signāls. Jūs sākat
teikt Kušsss un visi bērni pamazām pievienojas ššššš, bet līdzīgi kā ar augstāk
minēto ritma sišanu, būs bērni, kuri aizrausies un jums vajadzēs viņiem palīdzēt
noskaņoties darbam.
Skaitīšana no 10 līdz 0
. Parasti 10 tiek pateikts ļoti skaļi, tad 9, 8 7 klusāk un nullē
jau čukstus vai vienkārši pateikts, kustinot lūpas un bez skaņas. Droši pavadiet
skaitīšanu ar rokām, noliecot pirkstus – tas būs labs atbalsts bērniem, kuri
slikti uztver skaņas vai arī zīmējiet uz tāfeles – 10, 9, 8 7 utt. ir skolas,
kur izmanto skaitīšanu no 5 līdz 0, tikai inertai grupai, kurai ir grūti pārslēgties
starp aktivitātēm, tas varētu būt par maz.
Vienojaties par signālu klusumam
. Tas var būt zvaniņš, plaukstu sasišana, ksilofons vai kāds cits priekšmets,
kas rada patīkamu, vēlams zemāku frekvenču skaņu. Augstas frekvences skaņas
trauksmainus bērnus padarīs vēl trauksmainākus.
Klusuma minūte. Pedagogs lūdz aizvērt visiem
acis un gaidīt minūti klusumā. Kad bērns domā, ka minūte ir pagājusi, viņš
atver acis. Pedagogs piefiksē bērnu, kuram visprecīzāk izdevās notvert tieši
minūti. Sākumā var to darīt arī, ja klasē vai grupiņā ir tikšķošs pulkstenis,
jo tas ļaus bērniem sajust laiku, bet parasti pedagogi parūpējas, lai nebūtu
orientieru klasē.
Kādas ir jūsu idejas?
Ieteikumi, kas var palīdzēt:
Plakāts - "Balss skaļums" A2 | Spēle: "Mācīties, draudzēties, spēlēties" | Dusmu kontroles spēle |