Ko darīt ar briesmīgu, briesmīgu rokrakstu?
Vēlaties bērnam
uzlabot rokrakstu? Pārtrauciet spiest viņu rakstīt!
Slikts rokraksts ir, protams, uzlabojams ar glītrakstīšanu, bet daudzi vecāki kopā ar bērniem cieš fiasko līniju, cilpiņu un visu pārējo skaisto lietu jūklī.
Labs rokraksts ir saistīts
ar veselu prasmju komplektu – sīko pirkstu motorika, spēja vērot, pacietība utt., unir vērts pamēģināt darboties radoši, lai rokrakstu uzlabotu netieši. Tas var palīdzēt mazināt bērna riebumu pret burtnīcām un pildpalvu, kas neizbēgami iestājas, spiežot viņu pret savu gribu veikt glītrakstīšanas aktivitātes.
Kā palīdzēt bērnam vieglā, jautrā un radošā veidā?
Sāciet ar mūsu
daudzu bērnības mīļāko nodarbi – zīmējumu
izšūšanu. Lai bērns iemācītos noturēt labi pildspalvu rokā, viņam ir
jāapgūst vismaz septiņas citas prasmes, kas saistītas ar sīko pirkstu motoriku,
un spēja darboties ar adatu un diegu palīdzēs šajā ceļā.
Tātad Izdrukājiet
uz cietāka papīra zīmējumu vai ļaujiet bērnam to pašam uzzīmēt. Tad ar īlenu
saduriet caurumus, sameklējiet pa kastītēm (vai veikaliem) krāsainus diegus,
ierādiet bērnam šūšanas mākslu, un ar prieku vērojiet, kā bērni aizraujas. Tā
var izšūt gan mašīnas, gan skaistas mandalas.
Dodiet bērniem uzdevumus, kur nepieciešama precizitāte
un koordinācija. Piemēram, krēslu kārtošanas spēles, Jenga, jā arī šahs,
dambrete, Riču-raču utt un citas, kur nepieciešama precizitāte. Ja redzat, ka
bērns pie galda mēģina visus tomātus sakārtot vienā traukā, bet tie ripo nost,
nepārtrauciet šo kaitinošo nodarbību! Tas arī uzlabo rokrakstu J
Spēlējiet rūtiņu vilkšanas diktātu, ciparu
savienošanas spēles, krustvārdu mīklas utt. Spēlējiet visas spēles, kas prasa
vilkt vai nu pa līniju vai arī līnijā. Veiciniet bērna interesi par krāsošanu,
it īpaši tādu krāsošanu, kur nepieciešams strādāt ar sīkiem laukumiem.
Nomierinoša un attīstoša ir tā pati mandalu
krāsošana, turklāt mandalas var atrast par jebkādu tēmu un pat bērni var
izgatavot savējās. Ir vērts uzmest acī arī tepat Latvijā tapušajām Burtu Bildēm
Dodiet bērnam
kaut ko pārzīmēt pret logu. Sameklējiet
kādu grāmatu, kuru jums nav žēl upurēt, veco labo koppapīru un bērni atvērsies
eksperimentiem. Atceraties, kā mēs kopējām bērnībā?
Labirinti! Neaiznirstiet labirintus. Ļaujiet bērnam vilkt
ar zīmuli iet cauri labirintiem, sekot līnijām, bet ar laiku ierādiet, ka pašam
zīmēt labirintus nav nemaz tik sarežģīti, un izaiciniet viņu dot uzdevumu jums.
Nopērciet vienkāršu
un lētu magnētisko tāfelīti, uz kura
zīmēt un dzēst. Vislētāko. Sarakstieties ar tās palīdzību, zīmējiet,
muļķojaties. Bērniem, kuri vēlas būt perfekcionisti, bet viņu sīko pirkstu
motorika nav tik labi attīstīta, tāfelīte ir lielisks instruments, jo
uzrakstīto tūlīt var nodzēst, un nepaliek pierādījumi. Galvenais, lai bērns
trenējas. Ja bērnam ir trauksme, ļaujiet bērnam rakstīt ar zīmuli un izmantot
dzēšgumiju.
Izaiciniet viens otru ar zīmēšanas diktātu palīdzību. Nolieciet uz galda jebkādu sadzīves priekšmetu, piemēram, šķēres un mēģiniet to uzzīmēt. Jā, arī jūs! Doma, ka jūs arī ciešat un jums arī ir izaicinājumi, ir ļoti mierinoša. Paņemiet putnu grāmatu, komiksu grāmatu un mēģiniet pārzīmēt elementus no tās. Šādi diktāti attīsta skatīšanas prasmi, jo bērniem var nesanākt rakstīšana, jo viņiem, piemēram, nav prasmju pamanīt, kā savienojas burtiņi savā starpā.
Apzīmējiet dažādus priekšmetus. Lai bērns zīmē, krāso uz kartona kastēm, ar pasteļkrītiņiem – uz rotaļlietām,
ar krītiņiem uz asfalta, ieviesiet apzīmējamu, apgleznojamu sienu (ja nervu
sistēma to ļauj. Ja neļauj, izritiniet tapešu rulli uz grīdas). Apgūstiet
dažādas virsmas, tekstūras, materiālus. Šī ir ļoti sarežģīta aktivitāte, kas
attīsta smadzenes labāk nekā dārgas attīstošās
rotaļlietas. Bērniem varētu patikt apzīmēt GIGI blokus. Lai viņi saliek sienu, uzzīmē attēlu, izjauc sienu un liek jums atjaunot zīmējumu ķieģeli pa ķieģelim. Bērniem patīk izaicināt!
Nenovērtējiet par zemu darbošanos ar mālu. Māls ir ciets, bet tas ir tas, kas ir vajadzīgs - mīcīšanās pa cietu plastilīnu, mālu attīstīs roku muskulatūru, un tas palīdzēt noturēt ilgāk pildspalvu. Mīkstie veidošanas materiāli ir patīkami, tie arī der, bet cietajiem materiāliem ir cits, ļoti svarīgs uzdevums .
Par vidi:
Atrodiet pildspalvu,
kas bērnam patiešām iet pie sirds. Ejiet uz veikalu un kopīgi piemeklējiet
pildspalvu, kas bērnam labi iegulst rokās, kas nav par aukstu vai siltu, kas rakstās
pietiekami viegli, kas atbilst bērna pirkstiņiem. Nopērciet uzreiz vairākas,
lai nav sirdssāpes par tās pazušanu.
Ja bērnam ir zems
pacietības līmenis, nosliece uz hiperaktivitāti vai viņš vienkārši ir ļoti
aktīvs bērns, mainiet mērogus. Ir bērniem, kuriem mazie formāti vienkārši ir
par mazu. Tad A4 formāta vietā izmantojiet A3, A3 vietā – tapešu rulli vai
vecus plakātus. Galvenais, lai bērns zīmē, glazno, tur rokās kaut ko citu nekā
pulti vai mobilo tālruni.
Atceraties, cik
patīkami bija sākt rakstīt jaunās burtnīcās! Ļaujiet bērnam sākt no „jaunas
lapas”. Tas viņam dos iedvesmu un ļoti bieži – arī cerību, ka šoreiz viss
izdosies labāk.
Aicieniet bērnu pievienoties ikdienas darbos, kas prasa koordināciju. Piemēram, tortes dekorēšanā, krāsošanā un citos darbiņos, kur ir gan atbildība, gan redzams rezultāts. Tas, ka bērns ierauga savu rezultātu dzīvē, palīdzēs daudz labāk nekā abstrakti stšti.
Slavējiet bērnu par katru veiksmi, nevis norādiet uz neveiksmēm. Ja sanāca viens burtiņš no astoņpadsmit, uzlīmējiet tam klāt sirsniņu. Bērns redzēs parauugu, uz kuru tiekties, un tas viņam iedos labu sajūtu, ja ir vērts censties, un ka progress ir. Kaut par pus milimetru.
Māciet bērnu nomierināties. Te var palīdzēt mūsu Mācīties. Draudzēties. Spēlēties spēles Nomierināšanās stratēģiju bloks vai arī vecākiem bērniem jau Dusmu kontroles spēles nomierināšanās stratēģijas un Domāšanas stratēģijas.
Ja tomēr nepadodas ne rakstīšana, ne aktivitātes, ja bērnam rokas ātri nogurst, sāp, ir vērts pieteikties uz konsultāciju pie ergoterapeita. Viņš vispusīgi novērtēs situāciju, palīdzēs saprast izaicinājumu iemeslus un risinājumus, un ieteiks vingrinājumus spēļu, rotaļu un citu aktivitāšu formātā. Iespējams, arī kādu no augstāk minētajiem :)
Lai izturība jums
visiem kopā un katram atsevišķi!