Kā tikt galā ar atraidījuma un zaudējuma sajūtu?
Mēs ar tevi nespēlēsimies! Šāds paziņojums
nereti liek emocionāli reaģēt ne tikai bērniem, bet arī vecākiem.
Pētījumi rāda, ka vienaudžu atraidījums atstāj postošu ietekmi uz bērna pašapziņu un ietekmē viņu visas dzīves garumā. Ja pētījumi rāda, ka populārākie bērni saņem atraidījumu no vienaudžiem 26% gadījumu., tad iedomājieties, cik bieži tas tad notiek ar mazāk populārajiem!
Bērniem, kuriem ir grūtības veidot draudzību, ir lielāks risks kļūt atkarīgiem no ekrāniem. Draudzība ar "īstiem" bērniem ir sarežģīta - ir liels risks, ka viņiem nepatiks tavs teiktais, tev nepatiks viņu teiktais, viņi nedarīs to, ko tu vēlies, viņi var būt apnicīgi. Interneta pasaule ir savādāka - tur ir mūžīgi svētki, un kaitinošos bērnus ir vienkārši iespējams "izslēgt"
Draudzības veidošana un uzturēšana ir būtiska prasme. Jo
labāk bērns to prot, jo lielāka varbūtība, ka viņš necietīs no vardarbības
skolā. Izstumtie bērni vairāk cieš no trauksmes, vientulības un depresijas.
Tas arī ietekmē bērnu sekmes skolā.
Populāros bērnus no mazāk populāriem atšķir ne tikai spēja sarunāties, spēja sadarboties, bet arī spēja respektēt citu izvēles - pieņemt to, ka citi reizi pa reizei varētu izvēlēties arī spēlēties vieni paši, spēlēties citā kompānijā, darīt kaut ko citu nekā vēlas viņi. Domāšanas elastīgums parādās arī spējā neizdarīt vispārīgus secinājumus - tas, ka ar bērnu nevēlas spēlēties šajā mirklī, nenozīmē, ka viņš ir slikts, un tas nenozīmē, ka ar viņu neviens negrib draudzēties.
Spējā pieņemt atraidījumu ir liela loma vecākiem. Ir vecāki, kuri ļoti sāpīgi uztver, ja viņa bērns tiek atraidīts un, tā vietā,
lai mierinātu bērnu, viņi pat metas bērnu kompānijā, lai regulētu attiecības.
Ja vecāki pārāk ātri metīsies mierināt bērnu, viņš neiemācīsies tikt galā ar
savām negatīvajām emocijām, kā arī neiemācīsies izdarīt secinājumus. Jo atraidījums
- tā ir arī atgriezeniskā saite, un bērnam ir jāiemācās saprast, ko tieši vajadzētu
darīt savādāk, lai viņš būtu labs draugs.
Tāpēc ir svarīgi paskatīties, kādas ir bērna prasmes:
Ja tomēr bērns uz katru atraidījumu vai zaudējumu reaģē ar fizisku spēku, sagāž
spēli, apvaino citus, te palīdzēs plakātu komplekts Mierīgākai klasei,
it īpaši plakāts „Ja man gribas darīt pāri”.
Pat tad, ja bērns nelasa, jo plakāts būs labs padomdevējs arī vecākiem. Tas
ir nopietni - ar bērnu, kurš nepriecājas par citu uzvaru, kurš vēlas
uzvarēt visās spēlēs, neviens draudzēties nevēlēsies.
Runājiet ar bērnu par savām neveiksmēm, pastāstiet, kas jums palīdz nomierināties.
Ja jūs zaudējiet spēlē, parādiet, ka tas jums ļoti sāp. Lielākā daļa bērnu
metīsies jūs mierināt, un tas ir brīnišķīgi, jo viņi saprot, kas ir empātija.
Ja viņi turpina priecāties par savu uzvaru, redzot, ka jūs esat "asarās", meklējiet
empātijas spēles. Kaut Mācīties. Draudzēties. Spēlēties,
jo no bērna, kurš nespēj sniegt atbalstu citiem, vienaudži izvairīsies.
- Māciet bērniem pamazām pievienoties spēlei vai sarunai
. Šī prasme arī sākas mājās. Pirmkārt, māciet bērniem pagaidīt, kamēr
sarunājas pieaugušie. Nepārtrauciet savas sarunas pēc pirmā bērna pieprasījuma!
Tā viņš iemācīsies arī izteikt savu lūgumu draudzīgā, neagresīvā veidā, vērot
labāko momentu sava lūguma izteikšanai, draudzīgā vidē kontrolēt impulsus un
trenēt pacietību. Bērni, kuri vienaudžu kompānijā iebrāžas ar savu viedokli kā
viesulis, tiek atraidīti, reizēm pat izsmieti, kas noved pie sāpīgas vientulības
sajūtas, kas var saglabāties pat visu dzīvi.
Atraidījums ir tik sāpīga tēma, jo mēs paši – pieaugušie – esam piedzīvojuši
tik daudzus atraidījumus un nesaņēmuši mierinājumu bērnībā! Jā, mūsu bērnu
sāpes mums sāp pat ne dubultā, bet reizēm vairākkārtīgi spēcīgāk. Tāpēc arī
mums citreiz ir grūti kontrolēt impulsus. Nodalot savu dzīvi no bērna dzīves,
savu pieredzi no bērna, savas emocijas no bērna, visiem paliks vieglāk un vienkāršāk...
Lai veiksme un izturība!
Ieteikumi, kas var palīdzēt:
Dusmu kontroles spēle | Spēle: "Mācīties, draudzēties, spēlēties" |
Plakāts - "Ja man gribas darīt pāri, es..." A2
|