Mājasdarbu pildīšana pārvēršas nebeidzamos strīdos un čīkstēšanā?
Mājasdarbu pildīšana pārvēršas nebeidzamos strīdos un čīkstēšanā? 😳Piecu minūšu uzdevumam aiziet vairāku stundu cīņa? Bet tas tomēr bērnu nemotivē nākamajā dienā vienkārši piesēsties un izpildīt tos nelaimīgos piecminūšu uzdevumus? 😡
Spēja fokusēties noderēs visu dzīvi. Kā trenēt bērnu (un reizēm - arī pieaugušo) spēju koncentrēties darbam?
Sāksim ar patīkamām lietām. Ja bērns spēj ar kaut ko spēlēties stundām ilgi, ļaujiet to darīt un pat veiciniet. Tā ir laba zīme, jo tas nozīmē, ka bērns vispār spēj koncentrēties uz kaut ko. Patiešām!
Jau no mazotnes māciet un mācieties bērna uzmanību nedaudz "pārvilkt" pāri pacietības robežai. Piemēram, bērns liek klucīšus un tad metas pie nākamās rotaļlietas. Neuzkrītoši atgriezieties pie šīs rotaļas un mudiniet uzlikt vēl vienu klucīti, tad vēl vienu, tad sagraut torni un tad celt no jauna. Vai spēlēties ar bumbu dažāds veidos - to slēpt, tad ripināt, tad mētāt, tad apģērbt, tad nest sainītī, tad auklēt kā lelli utt. Ja bērns uzzīmē apli uz papīra un ņem nākamo apli, mudiniet piezīmēt ko klāt un tad vēl un vēl. Iesaistieties arī jšu zīmēšanā (ar bērna atļauju, protams). Tas palīdzēs ne tikai iztēlei, bet arī veicinās bērna spēju safokusēt uzmanību vienai aktivitātei.
Māciet bērnam pārvarēt garlaicību. Vienkārši garlaikoties. Ja bērns saka "Man ir garlaicīgi", nemetaties viņu uzreiz izklaidēt. Aprunājieties, kā viņš šo laiku plāno aizpildīt. Spēja garlaikoties noderēs visu dzīvi, jo mums ikvienam arī darbā jādara dažādas garlaicīgas lietas, lai nopelnītu algu. Ir cilvēki, kuru darbs ir aizraujošs visu laiku, bet parasti viņi ir daudz strādājuši un mācījušies (arī garlaicīgas lietas), lai nonāktu tik tālu.
Ar ko sākt?
Veidojiet rutīnu. Ideālajā pasaulē bērni izmācās, uzreiz atnākot no skolas. Lai cik tas interesanti neskanētu, bet katra novilcinātā pus stunda samazina varbūtību, ka darbiņi tiks izpildīti laikā. 🙂 Māciet bērnu izmantot enerģiju, kas vēl ir pēc skolas.
Ja bērns vēlas paēst, aiciniet pirms ēšanas bērnu veidot plānu. Izrunājiet uzreiz, kas tieši šajā vakarā jāizdara un uzrakstiet to uz papīra. Ja mājasdarbi ir tikai elektroniski, tik un tā aiciniet uzrakstīt uz papīra un turēt acu priekšā - kalendāri ekrānos parasti ir bīstami tuvu sociālajiem medijiem, video un sarunām ar draugiem. Aiciniet plānu turēt acu priekšā.
No sākuma palīdziet izvērtēt, kas sarakstā ir vissvarīgākais. Mācoties neatlikt svarīgākās (un nereti - sarežģītākās lietas), bērni iemācīsies, ka gandarījuma sajūta par padarīto darbu iedod enerģiju nākamajiem darbiņiem un darbiņi veicas daudz ātrāk.
Daudziem bērniem (un arī pieaugušajiem) palīdz izdarīto lietu izsvītrošana. Tā ir laba sajūta – pārsvītrot padarīto darbu . Motivācijai nav jābūt saldumu vai naudas veidā.
Izveidojiet motivācijas sistēmu. Nemierīgākiem bērniem patiešām ir vērts nosvinēt katru uzdevumu, kas izpildīts bez novēršanās. Vēlāk - katru dienu. Pamazām spēja fokusēties izveidosies kā ieradums (ne visiem gan), bet jums nevajadzēs aplaudēt pēc katra "cik ir 2+2?". Motivācijām nav jābūt konfektēm, labākā motivācija parasti ir jūsu uzmanība. Te palīdzēs Pasaki sev. Pasaki citiemwww.uzvediba.lv/katalogs/params/category/101012/item/428017. Nereti bērni vilcinās pildīt uzdevumus, jo, strīdoties ar vecākiem, viņi dabū vecāku laiku. Ļoti nervozu un nekvalitatīvu, bet tomēr. Labāk apsoliet, ka kopā pēc tam uzspēlēsiet kādu galda spēli. Vai dzersiet tēju kopā un aprunāsieties par dzīvi! Un noteikti turiet savu solījumu.
Ir cilvēki, kuriem ir pietiekami augsta motivācija un koncentrēšanās spējas, lai varētu strādāt jebkur, bet kopumā vide vai nu traucē vai palīdz. Pavērojiet, kas notiek ar troksni. Daudziem bērniem koncentrēties palīdz austiņas un piemērota mūzika tajās. Tas novērsīs uzmanību no kaitinošiem trokšņiem, tai skaitā televizora, brāļiem un māsām utt.
Palīdz kārtība uz galda! It īpaši, ja uz tā nav rotaļlietu, ekrāna ar videospēlēm, haosa un ēdiena.
Paskatieties, kas notiek ar datorlaiku – ja mājās ekrānam ir noteiks laiks, ir bērni, kuri, tuvojoties noliktajam laikam - vairāk nevarēs koncentrēties uz mācībām, tās būs pavirši izpildītas. Tad labāk ir ieviest sarežģītāku sistēmu - piemēram, ekrāna laiks ir tikai pēc tam, kad darbiņi ir izpildīti un soma - salikta.
Mēģiniet neatlikt mājasdarbus pēc vakariņu paēšanas. Neliela maltīte palīdzēs fokusēties, bet bagātīgas vakariņas radīs miegainumu.
Ja ar fokusēšanos ir pavisam sarežģīti, motivējiet bērnu pamācīties vismaz 5 minūtes bez novēršanās. Uzlieciet modinātāju - piemēram, virtuves pulksteni vai kādu citu interesantu ierīci. Tad paslavējiet bērnu un ķeraties klāt nākamajai piecminūtei. Sāciet ar maziem soļiem. Nepalīdziet, nedomājiet bērna vietā, bet atbalstiet.
Paskatieties, kas īsti notiek ar tiem mājasdarbiem. Jums tie noteikti nav jāpilda bērna vietā (tas pat ir nevēlams), bet paskatieties, ko īsti bērns neprot. Reizēm bērni nobīstas no apjoma, tad māciet sadalīt uzdevumus mazākos posmos. Reizēm teksti šķiet sarežģīti, tad kopā pārdomājiet tos. Domājiet skaļi, lai bērns saprot jūsu domu gaitu. Ļaujiet sev kļūdīties un droši labojiet sevi.
Ja viss tomēr šķiet sarežģīti, neapspiediet bērna frustrāciju, bet māciet to paust konstruktīvā veidā. Te palīdzēs Dusmu kontroles spēlewww.uzvediba.lv/katalogs/params/category/65178/item/245504/ Māciet un mudiniet lūgt palīdzību, ne tikai jums, bet arī uzzvanīt kādam no klases, lūgt palīdzību vecākajam brālim vai māsai, vai reizēm nākas arī iesaistīt visu dzimtu vai pat Facebook.
Pārbaudīt vai nepārbaudīt mājas darbus? Mēs ierosinām uzticēties! Jo kontrolējošāki vecāki, jo mazāka motivācija bērnam ir uzņemties atbildību pašam. Varbūt iesākumā bērns aizmirsīs grāmatas, burtnīcas, sporta tērpu un varbūt pat skolas somu, bet tas viņam palīdzēs atklāt savus veidus, kā organizēt dzīvi. Ir, ir bērni, kuri nespēj atrast darba burtnīcu, jo to tur ielikuši vecāki.
Pavērojiet sevi. Vai spējat izdarīt darbu nenovēršoties? Ja spējat, varbūt kādreiz arī pakomentējiet - vispirms izdarīšu šo darbiņu, un tad varēšu palasīt grāmatu. Jūs esat labākais paraugs bērnam. Varbūt viņi nav aizdomājušies, kāpēc viņiem visu vakaru jānīkst pie grāmatām, kamēr jūs lasāt, sarunājaties vai skatāties TV. Ja bērns redzēs jūsu plānošanas ceļu, viņam būs vieglāk organizēt sevi. Ir, ir, protams, bērni, kuri sen ir kļuvuši par labākiem organizatoriem par viņu vecākiem
Plānošana pāri visam! Nosakiet stingras robežas, līdz cikiem darbiņiem ir jābūt izdarītiem. Protams, var gadīties ikvienam, ka vēsture kaut kas jāpilda vēl pirms vai pēc pusnakts, bet tā nevar būt sistēma. Ja vēsturē tomēr kaut ko ir iespējams atrast internetā, tad vecāki noteikti nevarēs atrast veikalu, kur pēc pusnakts tirgo mulinē diegus..