Ja Tu nesitīsi, sitīs tevi
Vai tiešām tas ir vienīgais izdzīvošanas likums?
Sabiedrībā un arī dzīvnieku pasaulē tā saucamais Alpha male, jeb alfa vīrietis vai sauksim vienkārši - līderis (tas pats attiecas arī uz sievietēm) savu vietu neizcīna ar agresiju vai iedzenot bailes. Līderis ir tas, kurš spēj rūpēties, aizsargāt un atbalstīt iespējami lielu loku, vienlaikus pašrealizējoties un attīstot arī savu individualitāti.
Tas ir tas, ko bieži nesaprot pedagogi un vecāki - atbalstot vai ignorējot agresīvu uzvedību, mēs kā pieaugušie veicinām bīstamas vērtību sistēmas izveidi un nostiprināšanos bērnos.
uzvediba.lv darbnīcās gan bērniem, gan pedagogiem, gan vecākiem pārsteidzoši bieži tieši no pieaugušajiem dzirdējām, ka:
- uz agresiju jāatbild ar agresiju,
- ja tu neesi pirmais, tu esi pēdējais,
- kāpēc attīstīt individualitāti, ja visu tik un tā nosaka bars?
Tā nav taisnība.
Pavērojiet gan savā darba vidē, gan dzimtā - pie kuriem cilvēkiem cilvēki daudz labprātāk atgriežas, viesojas? Ap kuriem pulcējas cilvēki, lai atjaunotos, atgūtu mieru?
Ir bērni ar jau iedzimtām līdera dotībām, bet ir bērni, kuriem tās ir jāatīsta (tās ir vērts attīstīt ikvienam).
Vienas skolas komanda piegāja pie klases audzinātājas ar lūgumu - vai jūs varētu iedot Dusmu kontroles spēli? Mums bija konflikts ar klases zēniem, un mēs vēlamies atrunāt noteikumus.
Tā ir lieliska spēja - nepakļauties baram, spēt risināt konfliktus. Ir bērni, kuri piedzimst ar šīm dotībām, bet tās var attīstīt un ir vērts attīstīt ikvienā bērnā.
To var darīt ar vienkāršām ikdienas aktivitātēm - ļaujiet bērniem sastādīt iepirkumu sarakstu, izplānot brīvdienas, lūdziet viņu aptaujāt, ko katrs vēlas vakariņās un palūdziet, lai viņš palīdz vienoties. Uzspēlējiet spēles, kur vienam ir aizsietas acis un bērnam ir jāvada šī persona. Spēlējiet teātri ar lellēm, spēlējiet paši.
Srunājieties, uzdodiet jauntājumus un atbildiet - spēja skaidri izteikties, runāt precīzi ir viena no svrīgākajām līdera īpašībām. Palīdziet bērnam attīstīt saskarsmes prasmes - ja redzat, ka bērns ir sastrīdējies ar draugu, nesakiet bērnam: "Viņš jau maziņš, viņš nesaprot". Izrunājiet kopīgi, kā strīds vai pārpratums varēja rasties, kā to atrisināt, ko varētu darīt, lai tas neatkārtotos. Mēģiniek kopīgi paskatīties uz problēmu no dažādām pusēm.
Ja redzat bērnā līdera dotības, pamāciet, ka savu enerģiju virzīt pozitīvā gultnē. Līdzīgi kā bērnam divos gados ir jāmāca, kā glaudīt kaķi, lai to nenožņaugtu, topošajiem līderiem jau bērnudārzā un skolā jāmāca, ko darīt ar spēku un ietekmi, kā to izmantot gudri un harmoniski. Jā, šie bērni parasti ir fiziski stipri, bet viņi ir ļoti zinātkāri, labi jūt cilvēkus, neatkarīgi un neatlaidīgi. Viņiem ir svarīga atgriezeniskā saite un sasniegumu sajūta, un mēs to varam dot pozitīvā veidā.
Atbalstot un attīstot šīs īpašības, mēs iegūsim domājošus un gudrus pieaugušos.