Jūtas. Sajūtas. Emocijas

Tas, ko mēs  izjūtam, tiešā veidā ietekmē mūsu rīcību. Jo labāk mēs izprotam savu iekšējo pasauli, jo vieglāk mums vadīt gan savas domas, gan rīcību un saglabāt vēsu prātu arī sarežģītās dzīves situācijās. Un turklāt grūti var būt kontrolēt gan negatīvas, gan arī pozitīvas emocijas.  

Savu emociju atpazīšana un apzināšanās ir pirmais solis atbildei uz jautājumu “Kāpēc es jūtos tieši šādi?”. Arī tajos brīžos, kad jūtam trauksmi, sāpes, sastingumu, arī tad, kad ir grūti spert pirmo soli uz priekšu.

Šī spēle būs labs atbalsts sarežģītā situācijās, kad mēs esam zaudējuši orientierus gan apkārtnē, gan sevī, un mēs nezinām, kā mēs jūtamies.  Tāpēc atslēgas vārdi ir tik daudz, lai būtu iespējami precīzu raksturojumu, jo nereti jūtu, sajūtu, emociju nosaukšanā vārdā jau ir milzīgs atvieglojums.

Kam paredzēta spēle?

  • Bērniem un pusaudžiem, kuri vēlas izprast sevi un citus;
  • Ģimenēm;
  • Karjeras konsultācijām;
  • Pieaugušajiem, lai izprastu sevi un citus;
  • Individuālajām un grupu nodarbībām;
  • Pedagogiem un atbalsta personālam;
  • Darba videi;
  • Psiholoģiskajām konsultācijām, supervīzijām, koučinga sesijām, saskarsmes treniņiem, utt.

Spēles sastāvs

  • 150 kartītes ar atslēgas vārdiem
  • uzvediba.lv publicēs dažādas idejas un piemērus, kā instrumentu izmantot gan ģimenē, gan mācībās, gan darba vidē, un šīs idejas varēs pievienot kastītē esošajām instrukcijām

Tehniskā informācija

  • Vienas kartītes izmērs: 36mm x 96mm.
  • Kartītes ir drukātas uz izturīga papīra un laminētas.
  • Spēles iepakojumā ietilpst: kastīte, 150 kartītes, 4 instrumenta lietošanas instrukcijas lapiņas, 3 piezīmju lapiņas un emociju skala.

METODOLOĢIJA

Veselīgi un neveselīgi

  • Kartītes atrodas uz galda kaudzē ar attēliem uz augšu. Pirmais spēlētājs paņem virsējo kartīti, izlasa atslēgas vārdu un pastāsta, kā, viņaprāt, varētu veselīgi un kā neveselīgi paust konkrētās jūtas, sajūtas un emocijas. Pārējie papildina ar savu redzējumu un pieredzi.
  • Ja spēle šķiet par sarežģītu, spēles vadītājs var izdalīt katram piecas nejauši atlasītas kartītes un lūgt izvēlēties vienu no tām, par kuru, viņaprāt, ir būtiski diskutēt.  
  • Šī metode būs īpaši vērtīga jauniešiem atbalsta grupās.


Kā mēs jūtamies?

  • Spēlētāji tiek aicināti atcerēties kādu situāciju, kas izraisījusi spēcīgas emocijas. Nepieciešamības gadījumā ir vērts pieaicināt spēles vadītāju – mediatoru.
  • Katrs izvēlas četras kartītes: divas – kas raksturo personīgās emocijas, un divas – kas, viņaprāt, raksturo iesaistītā cilvēka vai cilvēku emocijas. Spēlētāji var izvēlēties vai nu atslēgas vārdus, vai arī attēlus.
  • Pirmais spēlētājs ar izvēlētajām kartītēm pastāsta, kā jūtas viņš, kā arī izskaidro, kā, viņaprāt, jūtas otrs cilvēks, un pamato to. To pašu dara otrs spēlētājs.
  • Līdzīgi šo metodi var izmantot, domājot nevis par konkrētu situāciju, bet par cilvēku kā personību, cilvēku grupu, organizācijām, zīmoliem, procesiem utt.
  • Kartītes var novietot uz galda vai arī uz skalas, raksturojot sajūtu intensitāti.


Mēmais šovs

  • Spēlētāji pēc kārtas izlozē vienu kartīti un nerunājot attēlo tajā minēto atslēgas vārdu.
  • Minēšanu var organizēt grupās un individuāli atkarībā no komandas sastāva un dinamikas. Tāpat spēlē iesaistītie vai spēles vadītājs nolemj, vai nepieciešami laika ierobežojumi.
  • Šī metode piemērota bērniem un jauniešiem, kuriem ir grūtības skaidrot savas izjūtas, kā arī tiem, kuriem ir būtiski trenēties atpazīt emocijas un sociālos signālus.


Vispirms un pēc tam

  • Spēles vadītājs aicina spēlētājus apdomāt kādu situāciju, kas ir spilgtā atmiņā, vai koncentrēties uz kādu konkrētu notikumu. Kad spēlētāji ir gatavi, spēles vadītājs piedāvā apzināti izvēlēties trīs atslēgas vārdus, kas raksturo sajūtas pirms situācijas, un trīs, kas raksturo sajūtas pēc tam. Spēlētāji sakārto kartītes secībā “Kā es jutos vispirms, kā es jutos pēc tam?” un izstāsta situāciju.
  • Ja nepieciešams, spēlē var iesaistīt daudz vairāk atslēgas vārdu un notikumu dalīt vēl sīkākos posmos. Iespējams pievienot atslēgas vārdus no spēles Motivācija. Vērtības. Vajadzības un izmantot arī skalu.  
  • Spēle labi parāda, kā mainās sajūtas un emociju intensitāte notikumu gaitā.


Stāsts

  • Uz galda aplī ar attēliem uz augšu saliek vismaz deviņas kartītes šādā secībā: vienu – no spēles Motivācija. Vērtības. Vajadzības, divas – no spēles Jūtas. Sajūtas. Emocijas, līdz izlikts noteiktais kartīšu apjoms.  
  • Pirmais spēlētājs izvēlas jebkuru kartīti, izlasa atslēgas vārdu, sāk stāstu ar šo atslēgas vārdu. Nākamais atver blakus esošo kartīti un turpina stāstu. Stāstu noslēdz loģiski, atkārtoti izmantojot pirmo kartīti.
  • Šo spēli var spēlēt arī neierobežotu laiku, novietojot abu metožu kartītes vienu otrai blakus ar attēliem uz augšu. Spēlētājs pats izvēlas, vai turpināt stāstu ar atslēgas vārdu no Motivācija. Vērtības. Vajadzības vai Jūtas. Sajūtas. Emocijas.


Atslēgas vārdu reakcijas

  • Katrs spēlētājs nejauši izvelk divas kartītes vai arī piemeklē tās. Spēles vadītājs aicina katru dalībnieku raksturot, kādas sajūtas izraisa katrs atslēgas vārds atsevišķi. Pēc tam aicina abus atslēgas vārdus apvienot un padomāt, kādas emocijas tie abi kopā rada. Ja ir grūti atrast raksturojumu, rezultātam var izmantot arī attēlus.
  • Spēles vadītājs var aicināt dalībniekus veidot formulas vai nu individuāli, pāros vai grupās. Tā kā reakcijas var būt ļoti individuālas, aicinām respektēt visus rezultātus.
  • Atkarībā no spēlētāju sastāva un grupas dinamikas aktivitātē var izmantot arī spēli Motivācija. Vērtības. Vajadzības.


Vai tu atceries?

  • Spēlētāji vienojas par sarunas tēmu, piemēram, kopīgi notikumi, konkrēts laika periods, attiecības utt. Pirmais spēlētājs izvelk vienu kartīti, nosauc atslēgas vārdu un pastāsta, kā tas raksturo sarunas tēmu. Izvēlēto atslēgas vārdu izmanto arī pārējie spēlētāji, pēc kārtas secīgi papildinot stāstījumu.
  • Nākamais spēlētājs izvēlas citu tēmu un piemeklē atslēgas vārdu, ar kuru sākt stāstījumu.
  • Spēlētāji var izmantot atslēgas vārdus gan no spēles Jūtas. Sajūtas. Emocijas, gan Motivācija. Vērtības. Vajadzības, atslēgas vārdus var arī izvēlēties vai izlozēt.
  • Spēli var spēlēt tiešsaistē lielos ģimenes pasākumos un senu draugu vidū, taču tad atslēgas vārdus izvēlas viens spēlētājs.


Alias metode

  • Spēlētāji var sadalīties komandās vai arī spēlēt individuāli. Šādi var izmantot abas spēles – gan Motivācija. Vērtības. Vajadzības, gan Jūtas. Sajūtas. Emocijas.  
  • Spēlētājs izvelk vienu kartīti un raksturo atslēgas vārdu citiem, neminot vārda sakni.
  • Spēli var spēlēt dažādos veidos atkarībā no grupas sastāva un dinamikas. Piemēram, atslēgas vārdu uzminējušais spēlētājs saņem kartīti un attiecīgi punktu. Var spēlēt komanda pret komandu.
  • Minēšanai iespējams izvēlēties laika limitu, taču svarīgākā ir kvalitatīva paskaidrošana, nevis ātrums. Ja laiks pagājis un komanda neuzmin, minēšanā iesaistās otra komanda ar identisku laika limitu.