Jautājumi un atbildes krīzē
Brīdī, kad uzņēmums vai
organizācija ir krīzē, vadītājam un citiem atbildīgajiem cauri galvai
šaujas tūkstošiem domu. Vai gluži otrādāk - mēs esam pilnīgā paralīzē. Tomēr
krīzes situācijas neļauj ilgi sastingt, jo no tā, ko mēs darīsim (vai gluži otrādāk
- izvēlēsimies nedarīt), būs atkarīgas citu cilvēku dzīves un reizēm arī
dzīvības.
Jautājumi un atbildes
krīzē ir komunikācijas spēle, kas palīdz gatavoties krīzēm, sakārtotu domas
krīzē, kā arī palīginstruments komunikācijas strukturēšanai. Kā arī šī var būt
lielisks instruments debašu klubiem, spēļu vakariem, kā arī prāta asināšanai
mazākās vai lielākās kompānijās.
Spēle ir labs palīgs uzņēmumu un organizāciju
līderiem, personāla speciālistiem konsultācijām, individuālām un grupu
nodarbībām, supervīzijām, saskarsmes treniņiem, komandas saliedēšanas
pasākumiem un citiem mērķiem.
Spēle būs labs palīgs sarežģītās situācijās,
ja organizācija vēl nav izšķīrusies, vai aicināt ārējo treneri krīžu
komunikācijai, un/vai emocionālā klimata uzlabošanai.
Metodoloģija
3x3
Dalībnieku skaits:
no 1 līdz 8
Spēli izmanto uzņēmumu vadītāji, personāla
speciālisti un citi, lai sagatavotos sarunai. Šī metode palīdz attīstīt dažādas
atbilžu formas.
Spēles vadītājs izliek uz galda 9 atbilžu
formulas un izvēlas kaudzīti “Pamatjautājumi krīzē” vai “Sarežģīti jautājumi
krīzē”. Izvelk jautājumu un no 9 izvietotām atbilžu formulām piemeklē piemērotāko
un noformulē atbildi pēc izvēlētā risinājuma
Preses konference
Dalībnieku skaits:
no 2 līdz ļoti daudz
Dalībnieki izvēlas kādu iepriekš sagatavotu
krīzes scenāriju vai arī izstrādā to pasākuma laikā. Krīzes scenārijus var
izstrādāt vairākos veidos. Piemēram, izdalot dalībniekiem lapiņas, kur viņiem
jāsaraksta, no kā viņiem visvairāk bail vai kādus lielākos riskus viņi saskata.
Pēc tam riskus var sakārtot matricā no augstākās varbūtības un augstākā riska
līdz zemākajai varbūtībai un zemākajam riskam un, izejot no analīzes, kopīgi
izvēlēties, kurus scenārijus attīstīt.
Pēc tam tiek izvēlēti cilvēki, kuri
spēlēs vadību, bet pārējie ir mediju
pārstāvji, kuri uzdod jautājumus. “Mediju pārstāvji” var iepazīties ar
jautājumu formulām, bet vadības pārstāvji var izvēlēties, kā strukturēs
atbildes. Ja ir augsts stresa līmenis, labs palīgs ir padomu kartītes.
Pēc tam grupas var mainīties. Ja laika resursi
ļauj, ir vērts filmēt “preses konferenci”. “Preses konferences” formāta spēles
ļoti labi disciplinē spēles dalībniekus, jo palielina atbildību par to, kā tiek
formulētas atbildes.
Krīzes scenāriji
Spēles dalībnieku skaits:
2 līdz ļoti daudz
Šī metode palīdz saprast trauksmes punktus un
sagatavot savlaicīgi atbildes uz tiem
Tiek izveidots krīzes scenārijs. Pa t laiku uz
lielas virsmas tiek izvietotas pamatjautājumu kartītes u sarežģīto jautājumu
kartītes. Scenārijs tiek nolasīts un
spēles vadītājs lūdz dalībniekus izvēlēties jautājumu, no kura viņam visvairāk
bail vai uz kuru viņš vislabprātāk dzirdētu atbildi. Šajā gadījumā spēles
vadītājs iedrošina, sakot, ka dalībniekam pašam nevajadzēs atbildēt uz šo
jautājumu. Tas veidos drošu vidi.
Spēles otrajā posmā tiek izvēlēti pieci
atbildētāji, un viņiem uz galda priekšā tiek nolikti atbilžu formāti. Katrs
dalībnieks pēc kārtas nolasa savu sarežģīto jautājumu un atbildētājiem katram
ir jāatbild uz vienu un to pašu jautājumu dažādos veidos, jautātājs vai komanda
izvēlas piemērotāko atbilžu formātu, un tās izveidotājs saņem jautājumu kartīti
un attiecīgi – vienu punktu.
Ja nav vēlēšanās veidot sacensības, var
vienkārši atbildēt piecos dažādos veidos un izdiskutēt, kura no tām ir
piemērotākā. Šī pieeja palīdz veidot kolektīvo mācīšanās procesu un kopīgi
formulēt atbildes, un paskatīties uz problēmsituācijām no dažādām perspektīvām.